Publiczne Gimnazjum im. Leona Wyczółkowskiego

Logo szkoły

08-420 Miastków Kościelny

ul. Szkolna 8

Tel.: (025)754 42 40

Sprawozdanie z projektu stypendialnego Natalii Brojek

Sprawozdanie z projektu stypendialnego Natalii Brojek

 

Witam społeczność uczniowską Publicznego Gimnazjum im. Leona Wyczółkowskiego w Miastkowie Kościelnym. Jako stypendystka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, chciałabym przedstawić drodzy nauczyciele oraz koleżanki i koledzy, moje osiągnięcia, które udało mi się uzyskać w trakcie trwania stażu. Program stypendialny realizowałam pod opieką pedagogiczną pani Beaty Jakubik.

W związku z  przystąpieniem do programu stypendialnego zrealizowałam projekt edukacyjny pt. „Jakie zastosowanie ma matematyka w różnych dziedzinach życia?”. Moim celem ogólnym było poszukiwanie matematyki w wielu sferach, a szczególnie badanie różnorodnych  jej zastosowań w sytuacjach życia codziennego. Analiza zależności i regularności matematycznych, kształcenie umiejętności prowadzenia samodzielnych badań, wyciąganie i interpretowanie wniosków z przeprowadzonych prac badawczych, rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych – to były cele mojego projektu.

         Rozszerzałam swoje umiejętności i zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych z matematyki. Brałam udział w konkursach przedmiotowych z matematyki m.in. Ogólnopolskiej Olimpiadzie Matematycznej ,,Sowa matematyczna'' oraz w Olimpiadzie Matematycznej Gimnazjalistów. Wykonałam prezentację multimedialną pt. „Matematyka w muzyce”. Wykonałam również gazetkę ścienną „Liczby w kosmosie”. 11 lutego 2016 roku odwiedziłam Centrum Nauki Kopernik, w którym zwiedzałam wystawy oraz wykonywałam doświadczenia związane z tematem mojego projektu. Badałam zastosowanie matematyki w grach planszowych, rozwijając umiejętności logicznego i strategicznego myślenia oraz zachęcałam koleżanki i kolegów, aby spędzali wolny czas, grając w gry planszowe, np. Rummikub i Blokus. 23 lutego 2016 roku w naszym gimnazjum zorganizowałam turniej pod hasłem „Myślę, więc gram, gram, więc myślę”. Przygotowałam dla uczniów broszurki informacyjne promujące różne gry planszowe. Nawiązałam też kontakt z Biblioteką Pedagogiczną im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach. Odwiedziłam filię biblioteki w  Garwolinie, wypożyczyłam książki o tematyce matematycznej. Wraz z grupą innych uczniów naszej szkoły wzięłam udział w warsztatach w Punkcie Informacyjnym Unii Europejskiej w Centrum "Jasna" w Warszawie. Nagrałam i obrobiłam film pt. "Matematyka w kuchni", w którym udowodniłam jak ważne są proporcje. Brałam udział w zajęciach warsztatowych i wykładach organizowanych przez wydział matematyki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Wyszukałam informacje na temat matematyki w sporcie i na ich podstawie przygotowałam prezentację multimedialną. Przez cały okres trwania projektu pisałam artykuły do szkolnej gazety "Prymus", uczęszczałam na zajęcia dodatkowe z matematyki, informatyki oraz poszukiwałam nowych źródeł wiedzy związanych z tematem projektu. Na koniec opracowałam i przeprowadziłam ankiety wśród społeczności uczniowskiej na temat świadomości zastosowania matematyki w życiu codziennym. Jej wyniki przedstawiłam w prezentacji multimedialnej.

Z analizy ankiety wynika, że uczniowie naszego gimnazjum mają dużą świadomość zastosowań matematyki w życiu codziennym. Jednakże nie idzie to w parze z chęcią jej poznawania. Ankietowani  uczniowie wskazują szereg przykładów wykorzystania matematyki w życiu codziennym. Najczęściej pojawiają się odpowiedzi: robienie zakupów, kalkulowanie wydatków, zagospodarowywanie terytorialne działek. Wiedzą też, że w większości wykonywanych zawodów trzeba wykazać się znajomością matematyki.

        W czasie realizacji projektu wykonywałam gazetki ścienne związane z tematyką projektu. Między innymi zajmowałam się wyszukiwaniem ciekawych aforyzmów matematycznych.

 

Oto najciekawsze z nich:

„Matematyka jest królową nauk”

„Matematyka jest delikatnym kwiatem, który rośnie nie na każdej glebie i zakwitnie nie wiadomo jak”

 

„Znajomość matematyki sprzyja w największym stopniu rozwojowi logicznego myślenia”

„Tyle jest w każdym poznaniu nauki, ile jest w nim matematyki”

 

„Matematyka jest jak kurz, jest wszędzie i już!”

„Nie ma gałęzi matematyki, choćby nie wiem jak abstrakcyjnej, która pewnego dnia nie zostałaby zastosowana do zjawisk realnego świata”        

 

Udział w projekcie stypendialnym dał mi wiele satysfakcji. Wiele też się nauczyłam.
Zachęcam do zdobywania wiedzy, bo warto zostać stypendystą.

                                                                                                                          Natalia Brojek