Publiczne Gimnazjum im. Leona Wyczółkowskiego

Logo szkoły

08-420 Miastków Kościelny

ul. Szkolna 8

Tel.: (025)754 42 40

Stypendystka Urzędu Marszałkowskiego - Natalia Mikulska

Drugoklasistka stypendystką Urzędu Marszałkowskiego


              Nazywam się Natalia Mikulska. Jestem uczennicą klasy IIa. Na łamach szkolnej gazety przedstawiam się jako stypendystka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. W roku szkolnym 2014/2015 otrzymałam stypendium Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie dla uczniów szczególnie uzdolnionych. W tym roku pomoc stypendialną otrzymało 498 uczniów z województwa mazowieckiego.
              W związku z przystąpieniem do programu stypendialnego zrealizuję projekt badawczy pt. „Jak funkcjonuje ekosystem rzeki Wilgi na terenie gminy Miastków Kościelny?”. To bardzo obszerny temat. Moim celem jest m.in. poszerzenie wiedzy z przedmiotów matematyczno - przyrodniczych, np. poprzez udział w wykładach z chemii, matematyki czy informatyki. Kolejne zadanie polega na poznaniu nowoczesnych metod i sposobów wykonywania badań i eksperymentów.
            17 października 2014r. wzięłam udział w Festiwalu Nauki i Sztuki zorganizowanym przez Uniwersytet Przyrodniczo - Humanistyczny w Siedlcach. Uczestniczyłam w bardzo ciekawych zajęciach z przedmiotów ścisłych. Dotyczyły one następujących zagadnień: „Doświadczenia fizyczne – realizacja za pomocą komputera”, „Soroban - tajemnica japońskich liczydeł”, „Tajemnice liczb”, „Poznać tajemnice mózgu”, „Niezwykły świat pająków”. Wzięłam także udział w zajęciach w Planetarium oraz obejrzałam wystawy przyrodnicze: „Mokradła Mazowsza” i „Siedlce w obiektywie ekologa”.
            25 listopada odwiedziłam Centrum Nauki Kopernik, gdzie zwiedzałam wystawy oraz wykonywałam doświadczenia związane z tematem mojego projektu. Nawiązałam też kontakt z Biblioteką Pedagogiczną im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach. Odwiedziłam filię biblioteki w Garwolinie, wypożyczyłam książki o tematyce przyrodniczej, aby poszerzyć wiedzę ogólną o środowisku naturalnym i ekologii. Lektury dostarczyły mi ciekawych informacji o Wildze i jej ekosystemie. Do przyjemności należy systematyczne fotografowanie rzeki i utrwalanie jej walorów o różnych porach dnia i w różnych miejscowościach.
           Plan moich działań został rozpisany na cały rok, od września 2014r. do czerwca 2015r. W każdym miesiącu wykonuję dużo pracy, nie tylko praktycznej, ale też teoretycznej, polegającej na gromadzeniu informacji, docieraniu do źródeł wiedzy i opracowywaniu danych. Oprócz realizowania zadań dotyczących indywidualnego projektu mam też inne szkolne obowiązki. Nie będzie łatwe pogodzenie wszystkich zadań. W tym roku czeka mnie bardzo dużo pracy, ale z pomocą nauczycieli i rodziców na pewno dam sobie radę.



„Jak funkcjonuje ekosystem doliny Wilgi w gminie Miastków Kościelny?”


             Aby odpowiedzieć na to pytanie, które jest tytułem mojego projektu stypendialnego, w listopadzie i grudniu 2014r. nawiązałam współpracę z instytucjami zajmującymi się problemami środowiska i ekologii.
               Odwiedziłam m.in. Starostwo Powiatowe w Garwolinie - Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Referat Inwestycji Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej w Miastkowie Kościelnym. Celem moich odwiedzin było przeprowadzenie wywiadów z osobami pracującymi w tych instytucjach.
               W siedzibie Urzędu Gminy Miastków Kościelny rozmawiałam z zastępcą wójta gminy, Panem Sławomirem Rusakiem o regulacji wód Wilgi i ich oczyszczaniu. Byłam ciekawa, jakie inwestycje dotyczące rzeki planuje się w najbliższym czasie. Zastępca wójta przekazał, że regulowanie wód i budowanie budowli wodnych nie należy do zadań gminy. Wiem też, że jedynym źródłem oczyszczania rzeki na naszym terenie jest oczyszczalnia ścieków w Miastkowie Kościelnym. Oprócz cennych informacji otrzymałam od Pana Rusaka książkę o górnej zlewni Wilgi, w której znalazłam m.in. dane dotyczące gleb w dolinie rzeki i wiele innych wiadomości potrzebnych do pełnej realizacji tematu mojego projektu.

                W Garwolinie przeprowadziłam wywiad z dyrektorem Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Panią Anną Żurawek. Pani dyrektor wyjaśniła mi, że instytucja, w której pracuje, zajmuje się głównie rozpatrywaniem wniosków, informacji, zgłoszeń oraz wydawaniem decyzji i postanowień, m.in. w zakresie: gospodarki leśnej, rybactwa śródlądowego, łowiectwa, ochrony przyrody, geologii, gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej czy melioracji wodnej. Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska realizuje m.in. zadania z zakresu: gospodarowania Powiatowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; gospodarki odpadami; ustalania linii brzegowej wód; rozstrzygania sporów o rozgraniczenie gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi i ustalanie odszkodowań z tego tytułu; udzielania pozwoleń wodno prawnych; ustanawiania stref ochronnych ujęć wód czy przywracania do stanu poprzedniego terenów zagrożonych powodzią. Pani Żurawek wytłumaczyła mi, co oznaczają klasyfikacje wód, powiedziała też o aktach prawnych dotyczących ochrony środowiska. Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska udostępnia informacje o środowisku i jego ochronie, należy to do zadań tej instytucji. Podstawę prawną nałożonego na organy administracji publicznej obowiązku udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie oraz prowadzenia publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku stanowi USTAWA z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r. poz. 1235 z późniejszymi zmianami).
               Podczas wywiadu z dyrektorem Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w Garwolinie uzyskałam dane na temat zanieczyszczenia rzek, w tym najbardziej interesującej mnie Wilgi. Dostałam informacje na temat jazów i stopni piętrzących wodę na Wildze. Uzyskałam także wskazówki dotyczące kontaktów z innymi instytucjami zajmującymi się np. melioracją i urządzeniami wodnymi. Pani Żurawek przekazała mi cenne materiały, które mogą mi pomóc w realizacji projektu, m. in. raporty o stanie środowiska w powiecie garwolińskim z lat 2011- 2014 i książki dotyczące ekosystemu doliny Wilgi. W głównej siedzibie Urzędu Miasta w Garwolinie pozyskałam informacje o nowej inwestycji, budowie zbiornika retencyjnego o powierzchni ok. 23h. Zbiornik zostanie zbudowany po wschodniej stronie Garwolina. Cały obszar pod inwestycję ma powierzchnię 33,3ha. Celem planowanego przedsięwzięcia jest stworzenie możliwości retencyjnych dla przechwycenia części wód z rzeki Wilgi, które nie mieszczą się w korycie podczas wezbrań.
            W Inspektoracie Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Garwolinie miałam okazję obejrzeć, w jaki sposób powstają mapy rozlewiska Wilgi. Oprócz cennych informacji otrzymałam publikację: „Koncepcja zagospodarowania rzeki Wilgi na terenie gmin: Wilga, Garwolin, Borowie i Miastków Kościelny”. Przeprowadzone rozmowy wzbogaciły moją wiedzę na temat rzeki Wilgi, problemów ekologicznych, instytucji zajmujących się ochroną środowiska, ale także pokazały, że przede mną wiele pracy i trudności, z którymi muszę się zmierzyć, aby zrealizować zadania projektowe.



W jak Wilga          A jak Alfabet               P jak Przyroda


A - aluwia - napływy rzeczne, osady żwiru, piasku i mułu, naniesione przez rzekę na dnie koryta, na zlewiskach powodziowych i u ujścia.
B - bobry - gatunek ziemnowodnego gryzonia z rodziny bobrowatych; bóbr jest zwierzęciem silnie terytorialnym, rodzinnym i zasadniczo monogamicznym; wiedzie nocny tryb życia; posiada szereg cech morfologicznych, które ułatwiają mu prowadzenie ziemnowodnego trybu życia; na terenie naszej gminy bobry można spotkać nad rzeką; informują one o dobrym stanie czystości wód.
C - ciek - ogólne określenie wszelkiego rodzaju wód powierzchniowych liniowych, płynących pod wpływem siły ciężkości, płynące stale lub w ciągu dłuższych okresów w wyżłobionych przez siebie łożyskach otwartych; pojęcie cieku należy łączyć z płynącą wodą i korytem przez nią wyżłobionym; Wilga jest ciekiem wodnym płynącym otwartym korytem.
D - dzięcioł - gatunek średniej wielkości osiadłego ptaka z rodziny dzięciołowatych; zamieszkuje pas lasów liściastych Eurazji od Renu po Pacyfik; w Polsce występuje podgatunek nominatywny dzięcioł białogrzbiety, bardzo nielicznie lęgowy niemal wyłącznie na wschód od Wisły; w naszych okolicach można go spotkać głównie w lasach.
E - erozja rzeczna - żłobienie powierzchni Ziemi przez wodę rzeczną, polegające na pogłębianiu (erozja denna), przesuwaniu (erozja boczna) i wydłużaniu (erozja wsteczna) koryta rzecznego; zasięg i tempo erozji rzecznej zależą od prędkości przepływu, rodzaju ruchu wody, ilości i rodzaju materiału wleczonego, odporności podłoża, spadku i przebiegu koryta; zakres erozji rzecznej jest ograniczony przez położenie bazy erozyjnej.
F - fauna - zbiór charakterystycznych dla danego obszaru zwierząt; charakterystycznym gatunkiem w dolinie Wilgi może być bóbr, sarna czy dzik.
G - gleba - biologicznie czynna powierzchniowa warstwa skorupy ziemskiej, powstała w procesie glebotwórczym ze skały macierzystej pod wpływem czynników glebotwórczych; gleba składa się z części mineralnej i organicznej; częścią gleby są organizmy glebowe; stanowi podłoże życia roślin.
H - hydrologia - dział geografii fizycznej, zajmujący się badaniem wody (pod każdą postacią), występującej w środowisku przyrodniczym.
I - ikra - komórki jajowe ryb składane w wodzie; w budowie i funkcji zasadniczo nie odbiegają od jaj innych zwierząt – najważniejsza różnica to znacznie większa ilość żółtka w ikrze, porównując z typowymi przedstawicielami innych grup.
J - jaz - stała lub ruchoma budowla wznoszona w poprzek koryta rzeki, służąca do spiętrzenia wody; najbliższy jaz stały znajduje się w Wildze.
K - kuropatwa - gatunek dużego, osiadłego ptaka z rodziny kurowatych; zamieszkuje niemal całą Europę oraz Azję Środkową; populacja podlega znacznym wahaniom, liczebność ptaków zależy od ostrości zimy oraz pogody w czerwcu i lipcu, gdy wykluwają się pisklęta, które są bardzo wrażliwe na przemoknięcie i wychłodzenie; ptak łowny o szarobrązowym upierzeniu; w dolinie Wilgi można go spotkać na łąkach.
L - lis - nazwa zwyczajowa oznaczająca drapieżnego ssaka, najczęściej stosowana w odniesieniu do gatunku Vulpes vulpes (w języku polskim zwanego lisem pospolitym, lisem rudym lub po prostu lisem), a także przedstawicieli innych gatunków, podobnych do lisa; drapieżne zwierzę o
wydłużonym tułowiu, wąskim, ostro zakończonym pysku i puszystym, długim ogonie; na terenie gminy Miastków Kościelny lisy można spotkać w lasach.
Ł - łoś -największy współcześnie żyjący gatunek ssaka kopytnego z rodziny jeleniowatych, wyróżniający się charakterystycznym porożem i wyjątkowo długimi kończynami; żyje w podmokłych lasach północnej Eurazji i Ameryki Północnej; występujący w Polsce podgatunek - łoś europejski jest największą żyjącą w Polsce zwierzyną łowną; rzadki i objęty całorocznym okresem ochronnym; roślinożerny, duży ssak o brunatnej, krótkiej sierści i wielkim łopatkowym porożu u samców; na naszym terenie łosie można zauważyć okresowo w lasach nad rzeką.
M - mady - gleby powstałe w wyniku nagromadzenia się materiału niesionego przez wody i akumulowanego w wyniku wytracania energii wody; zasadniczą cechą mad jest obecność w profilu naprzemianległych warstw o różnym składzie granulometrycznym; poszczególne warstwy mogą cechować się skrajnie różnym składem granulometrycznym lub zbliżonym; w zależności od typu utworów dominujących w profilach glebowych wyróżnia się mady: lekkie, średnie, ciężkie.
N - nurt - strumień wody w środku rzeki płynący
z większą szybkością niż pozostała masa wody; zwykle z powodu nierówności dna, linia nurtu nie znajduje się na środku rzeki, ale przemieszcza się od brzegu wklęsłego do brzegu wklęsłego; prowadzi to do powstawania meandrów.
O - olcha - drzewo lub krzew o jajowatych, ząbkowanych liściach z rodziny brzozowatych, rosnące w miejscach podmokłych; można ją spotkać w lasach przyrzecznych i nad rzeką; obejmuje ok. 25-37 gatunków; olsze mają brodawki korzeniowe, w których żyją promieniowce, mające zdolność asymilowania wolnego azotu.
P - przepływ wody - ilość wody przepływającej w jednostce czasu przez określony przekrój poprzeczny rzeki; średni przepływ wody w Wildze to 2,2m3 na sekundę.
R - rzeka - masa wody płynąca długim korytem; naturalny, powierzchniowy ciek płynący w wyżłobionym przez erozję rzeczną korycie, okresowo zalewający dolinę rzeczną; w Polsce przyjmuje się, że rzekę stanowi ciek o powierzchni dorzecza powyżej 100 km².
S - stopień wodny - skokowa różnica poziomów wody w rzece, spowodowana spiętrzeniem wody; pionowy uskok dna rzeki odpowiednio obudowany i umocniony w celu ochrony koryta rzeki przed niszczącym działaniem spadającej wody; stopnie wodne budowane są w celu poprawy żeglowności rzeki; składają się najczęściej z jazu, hydroelektrowni, przepławki dla ryb oraz śluzy; stopnie wodne mogą być wykonywane z betonu, kamienia, faszyny lub drewna; w pobliżu Miastkowa można obejrzeć kilka takich stopni, jeden z nich znajduje się w Oziemkówce.
T - tama - zapora wodna wznoszona przy regulacji rzeki; rodzaj budowli hydrotechnicznej, bariera przegradzająca dolinę rzeki w celu spiętrzenia wody, zwykle betonowa, żelbetowa lub ziemna; służy wytworzeniu i utrwaleniu nowego brzegu na cieku, tzn. zabezpieczenia przed niszczącym działaniem przede wszystkim przepływającej w cieku wody powodującej erozję boczną, ale i równocześnie także innych czynników powodujących erozję.
U - urwisko - stroma, prawie pionowa ściana skalna; urwisko może być zbudowane ze skał litych, gliny, rzadziej piasku.
W - wodowskaz - przyrząd do mierzenia wysokości poziomu wody w rzece, jeziorze lub w jakimś innym zbiorniku; jest to urządzenie służące do pomiarów stanów wody; umieszcza się je przy rzece lub w rzece w profilu wodowskazowym; najczęściej wykorzystywany typ wodowskazu to wodowskaz łatowy; minusem wodowskazów jest konieczna obecność obserwatora do wykonania odczytu stanu; ogranicza to obserwacje do określonych terminów jako tzw. obserwacje zwyczajne wykonywane raz na dobę, w sytuacjach nadzwyczajnych jakimi są wezbrania i powodzie odczyt wykonuje się nawet co godzinę; stan wody na wodowskazie odczytywany w centymetrach jest odniesiony do umownego zera wodowskazu, dowiązanego do sieci niwelacji państwowej; w Polsce nie odzwierciedla rzeczywistej warstwy wody w rzece.
Z - zakole rzeki - inaczej meander; kolisty zakręt koryta rzeki; fragment koryta rzeki o kształcie przypominającym pętlę lub łuk, jest to forma związana z krętym przebiegiem koryta rzeki, tworzącym zakręty, pętle i nawroty.
Ź - źródło - naturalny, skoncentrowany, samoczynny wypływ wody podziemnej na powierzchnię Ziemi; w hydrobiologii strefa źródliskowa określana jest nazwą krenal, dzielący się na eukrenal (źródło właściwe) i hypokrenal (strefę odpływu źródła), natomiast organizmy je zamieszkujące to krenon; rzeka Wilga ma swoje źródło w województwie lubelskim.
Ż - żeremia - budowla z chrustu, liści i szlamu; konstrukcja ochronno-lęgowa budowana przez bobry; zależnie od właściwości terenu żeremia mogą być zlokalizowane w jamie wyrytej w stromym brzegu, lecz częściej bywają lokalizowane na podwyższeniach, w obszarze zabagnionym; żeremia osiągają 1 do 3 metrów wysokości i średnicę do 12 metrów; są budowane z gałęzi drzew, roślinności miękkiej i mułu; do ich wnętrza bobry dostają się umieszczonym pod wodą wejściem (lub kilkoma); na zewnątrz, nad wodę, mniej lub bardziej wystają dachy żeremi, przez które do wnętrza dociera powietrze; w lecie bobry mają większe możliwości regulowania poziomu wody i żeremia są mniej widoczne.




W jak Wilga


Długość - 67 km
***
Powierzchnia zlewni – 569 km
***
Średni przepływ ok. 2,2 m/s
***
Rzeka płynie głównie w województwie mazowieckim, ma swoje źródło w województwie lubelskim.
***
Płynie przez Wysoczyznę Żelechowską,
Równinę Garwolińską
do Doliny Środkowej Wisły.
***
Źródło - Kasyldów, gmina Krzywda, powiat łukowski.
***
Wypływa na wysokości 172 m n.p.m.
***
Ujście - recypient: Wisła, miejscowość: Wilga.
***
Stanowi prawy dopływ Wisły.
***
Rzeka jest w dużej mierze
nieuregulowana, ma dużo meandrów.
***
Wilga była bardzo zanieczyszczona, jednak działania podjęte po 1980 roku doprowadziły do znacznego poprawienia się czystości wód. Zaobserwowano znaczne zmniejszenie się zawartości metali ciężkich w osadach rzecznych. Od kilkunastu lat w rzece żyją bobry i pojawiają się przelotnie na żerowiskach żurawie.


Autorką zamieszczonych tekstów oraz fotografii  jest Natalia Mikulska.



W poszukiwaniu nowej wiedzy i umiejętności



        W poniedziałek 18 maja 2015r. przedstawiciele klas drugich i trzecich pojechali na wycieczkę do Siedlec. Pierwszym odwiedzonym przez nas miejscem było siedleckie kino, gdzie obejrzeliśmy film pt. „Avengers. Czas Ultrona”. Po seansie udaliśmy się na Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny na wykłady akademickie.
        Pierwszy nosił tytuł „Od algebry Boole'a do Facebooka”. Wykładowca, dr Marek Siłuszyk przybliżył nam historię dwuelementowej algebry wartości logicznych {0, 1} z działaniami koniunkcji, alternatywy i negacji. Po zapoznaniu się z teorią i tablicami prawdy przeszliśmy do praktyki. Dowiedzieliśmy się, jak zapisywane są dane w komputerze za pomocą tylko dwóch liczb: 0 i 1. Poznaliśmy metodę odczytywania takich zapisów i wykonywaliśmy ćwiczenia. Jednym z nich było odczytanie słowa zapisanego na kartce za pomocą algebry dwuelementowej. W ten sposób dowiedzieliśmy się o związku matematyki z lubianym przez młodzież portalem Facebook. Następnie podzieliliśmy się na dwie grupy. Pierwsza udała się na zajęcia pt. „Funkcje finansowe z zastosowaniem programu Excel”, podczas których wykonywała różnorodne zadania. Jedno z nich polegało np. na policzeniu wartości pożyczonej kwoty na podstawie określonych danych. Prowadząca tłumaczyła kolejność wykonywanych czynności tak długo, aż w końcu uczestnicy potrafili bezbłędnie wykonać wszystkie zadania. Druga grupa uczestniczyła w innych zajęciach, w czasie których korzystała z programu komputerowego Statystyka. Program umożliwiał tworzenie różnorodnych statystyk oraz wykresów na podstawie danych. Praca pod czujnym okiem pani Agnieszki Siłuszyk przyniosła konkretne rezultaty. Nauczyliśmy się tworzenia czytelnych wykresów, pokazujących np. jak Polacy wybierają miejsce zamieszkania w kraju.
Na koniec, tradycyjnie, odwiedziliśmy galerię, gdzie mogliśmy odpocząć i ochłonąć po wymagających skupienia zajęciach.




      W poniedziałek 23 marca odbyła się wycieczka do Lublina, w której uczestniczyli uczniowie klas trzecich oraz kilka osób z klas drugich.

      Pierwszy punkt naszej wyprawy to odwiedzenie Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, a konkretnie udział w wykładzie pt. „Kolorowa chemia”. Głównym celem zajęć było ukazanie chemii jako ciekawej dziedziny nauki. Chemia nie może istnieć bez doświadczeń – jedno z tych, które obserwowaliśmy polegało na dolewaniu do roztworu różnych jonów, za każdym razem w innych proporcjach, co powodowało zmianę koloru od żółtego poprzez niebieski aż do czerwonego. Inne ciekawe doświadczenie wiązało się z wybuchem gazu. W kilku eksperymentach czynnie uczestniczyli uczestnicy wykładów. Niestety, mimo zapału i zainteresowania nikt spośród uczniów naszej szkoły nie został wybrany do asystowania wykładowcom.
      Następnym miejscem, które tego dnia odwiedziliśmy, był Majdanek, najbliższy miejscu naszego zamieszkania były niemiecki obóz koncentracyjny oraz jeniecki w Lublinie. Obóz funkcjonował w latach 1941- 1944. Zwiedziliśmy tam kilka baraków, m. in. ten, w którym mieściła się łaźnia oraz krematorium. Obejrzeliśmy także monumentalny Pomnik Walki i Męczeństwa na Majdanku, który składa się z dwóch części: bramy-pomnika oraz wielkiego mauzoleum zawierającego prochy osób zamordowanych na terenie obozu.
      Trzecim punktem naszej wycieczki był powrót na UMCS, tym razem w celu odwiedzenia Wydziału Biologii i Biotechnologii. Na uczelni musieliśmy podzielić się na grupy. Jedna udała się na zajęcia, na których wykonywała doświadczenia. Trzy grupy badały wzrok, jedna smak, kolejne słuch, a ostatnia dotyk. Najciekawszym doświadczeniem okazało się badanie zmysłu smaku. W 16 probówkach znajdowały się substancje w różnych kolorach – niebieskim, zielonym, żółtym, czerwonym i czarnym oraz o różnych stężeniach każdego smaku. Cel eksperymentu polegał na sprawdzeniu czułości naszych kubków smakowych na każdy z nich. Do pierwszej próbówki, z najmniejszym stężeniem roztworu, należało włożyć podłużny papierek, a następnie położyć go na język. Jeżeli nie poczuło się, jaki smak jest rozcieńczony w naczyniu, trzeba było włożyć następny skrawek papieru do kolejnej próbówki z większym stężeniem. Taką czynność powinno się powtarzać aż do momentu, w którym rozpozna się roztwór. Wyniki należało wpisać do specjalnej tabeli. Eksperymentowanie okazało się niezwykle interesujące. W tym samym czasie druga grupa oglądała prezentację dotyczącą mózgu. Podczas zajęć odbywały się też zabawy pomagające zrozumieć pracę tego organu. Jedna z nich polegała na tym, że wybrani uczestnicy musieli opuścić salę i nie mogli poznać zasad gry podanej przez prowadzących. Chwilę później proszono osoby stojące za drzwiamio wejście do sali i wymienienie nazwy jednego koloru oraz wybranego narzędzia.Okazało się, że większość osób odpowiada tak samo: „czerwony młotek”, natomiast osoby bardziej kreatywne podawały inne przykłady, np. „niebieskie grabie”. Inne ćwiczenie polegało na tym, aby z zawiązanymi oczami wyjąć z reklamówki przedmioty, których nazwy zostały wymienione przez inną osobę. Zadanie należało wykonać w określonym czasie. Eksperyment pokazywał, że mózg za pomocą dotyku potrafi rozpoznawać przedmioty.
Zajęcia na uczelni okazały się ciekawe, kształcące, a przede wszystkim niezwykle zajmujące, czas płynął szybko i przyjemnie. Wzbogaceni o nową wiedzę, doświadczenia i umiejętności wróciliśmy do szkolnych podręczników i bardziej tradycyjnych metod pracy, aby dalej poszukiwać, poznawać świat i myśleć o kolejnej wycieczce.




Konkurs o Wildze



        Jednym z działań, jakie realizowałam jako stypendystka Urzędu Marszałkowskiego było przygotowanie i przeprowadzenie wśród uczniów naszej szkoły konkursu pt. „Co wiesz o rzece Wildze?”.
        Każdy uczeń otrzymał ode mnie autorski regulamin oraz zestaw materiałów niezbędnych do dobrego przygotowania się do konkursu. Podczas układania zadań konkursowych współpracowałam z p. Agnieszką Wielgosz, nauczycielką geografii, która sprawdzała poprawność przygotowanych przeze mnie pytań. Pani Wielgosz nadzorowała także przebieg konkursu oraz czuwała nad jego sprawdzeniem. Wyniki konkursu zostały opracowane i umieszczone na wykresie.
Za wszystkie poprawnie wykonane zadania można było zdobyć 35 punktów. Najbliżej takiego wyniku znaleźli się uczniowie: z klasy Ia Julia Domańska (33p.), z klasy Ib Klaudia Rosłaniec (30p.), z klasy IIa Małgorzata Bakiera (29p.), z klasy IIb Martyna Leśkiewicz, Monika Grzyb i Katarzyna Pogoda (31p.), z klasy IIc Kacper Jonak (31p.), z klasy IIIa Patrycja Borucz (32p.) i z klasy IIIb Paulina Mikulska (31p.).Wyniki konkursu pokazały, że uczniom naszej szkoły nie jest obca wiedza dotycząca Wilgi oraz je jfauny i flory.
      
Przygotowanie i przeprowadzenie szkolnego konkursu okazało się ciekawym doświadczeniem, choć wymagało ode mnie sporo pracy i umiejętności zachęcenia uczniów do zapoznania się z tematyką dotyczącą doliny rzeki Wilgi.
                                                                                                                                            

  Stypendystka Natalia Mikulska